просп. Валерія Лобановського, 119, оф.206, Київ, Україна

(050) 836 64 96; (067) 928 68 60 ip@damas.ua Українська Русский

Реєстрація домену-використання чужої ТМ

Реєстрація домену з використанням чужої торговельної марки та комерційного найменування, як різновид порушення прав інтелектуальної власності

Реєструючи торгову марку, правовласник вкладає в неї матеріальні і людські ресурси, щоб створити свій унікальний бренд. Після того, як торговельна марка або ж комерційне найменування набуде позитивну репутацію, бренд починає приносити прибутки, працювати на компанію, компенсуючи всі вкладені у розвиток витрати.

Усвідомлюючи факт вартості відомого імені (торговельної марки), недобросовісні користувачі мережі Інтернет стали реєструвати доменні імена, включаючи в них найменування відомих брендів, що отримало назву «кіберсквотинг». Вперше це порушення було зафіксовано в США, що логічно, враховуючи найбільш стрімкий розвиток мережі Інтернет саме в цій країні. Простота здійснення цього виду порушення полягає в тому, що будь-яке доменне ім’я можна зареєструвати, якщо воно раніше не було кимось придбано.

 Навіщо ж порушники це роблять? З якою метою?

  1. Для залучення своїх клієнтів, які відгукнулися на рекламу і асоціюють продукт (послугу) з відомим брендом;
  1. Паразитування на репутації (улюблена тема конкурентів);
  1. Залучення відвідувачів на сайт.
  1. Продаж свого сайту власнику торговельної марки з наміром отримати прибуток.

Ну і звичайно ж – використання відомого бренду для просування своїх продуктів або послуг .

З кіберсквоттінгом в доменній зоні .UA і проблемами розв’язання доменних спорів українськими судами зіткнулися міжнародні і добре відомі компанії такі як Google Inc., eBay inc., Tiffany & Co, Wikipedia і багато інших.

Існує багато різновидів кіберсквотингу, в залежності від того, що саме використовує порушник, яким чином і в яких цілях. Найвідомішим вважається брендовий. Кіберсквотинг називається “брендовим” тоді, коли реєструють доменні імена, що повторюють товарні знаки і фірмові найменування відомих. До речі, власні імена теж потрапляють під цю категорію Також, одним з широко поширених видів кіберсквотингу можна виділити «тайпсквоттинг». Тайпсквоттинг (англ. typosquatting ← typo помилка + cybersquatting)-реєстрація доменних імен, близьких за написанням з адресами популярних сайтів в розрахунку на помилку частини користувачів. Одним з яскравих прикладів тайпсквоттинга – випадок з компанією Яндекс. Тайпсквоттери зареєстрували домен jandex.ru і деякий час заробляли з-за реклами на цьому домені, отримуючи більше 5000 відвідувачів в день. Правда, тривало це не довго, так як компанія Яндекс не змусила себе довго чекати і відсудила домен.

Сьогодні кіберсквотинг – це вже бізнес. Виникнення такого специфічного виду електронного бізнесу пов’язане з низкою переваг, які він надає. Основними з них є:

1) мінімальні витрати на старті бізнесу;

2) пасивність бізнесу (покупці завжди самі знаходять продавців);

3) дохід від продажу доменного імені в кілька разів пре витрати на його придбання;

4) простота ведення бізнесу (для ведення бізнесу не потрібні спеціальні знання, достатньо просто мати гарну інтуїцію і вміти відслідковувати недбайливих власників доменів).

Перестрахуватися від всіх типів кіберсквотингу практично неможливо, але захищатися можна і звичайно ж потрібно. До методів захисту можна віднести претензійну роботу, засновану на доказовій базі. Порушник не завжди досвідчений в питаннях законодавства, тому претензія правовласника до вимог про припинення порушення– це насамперед можливість уникнути додатковий розглядів з завлечением державних структур. Якщо ж порушник продовжує незаконні дію, потерпіла сторона має право звернутися за захистом в антимонопольні органи та суди. Рішення компетентного органу – це підстава для припинення делегування або переделегування доменного імені законному власнику бренду.