просп. Валерія Лобановського, 119, оф.206, Київ, Україна

(050) 836 64 96; (067) 928 68 60 ip@damas.ua Українська Русский

Як захистити псевдонім

Автори літератури та музики, а також будь-якої іншої сфери творчої діяльності мають право на псевдонім. Таке право закріплене як міжнародними угодами, до яких приєдналися безліч країн всього світу, так і, безпосередньо, українським законодавством. Отже, право на псевдонім захищається авторським законодавством. Псевдонім є особистим немайновим правом, а тому є невід’ємним від особи-автора.

Проте, сам псевдонім, окремо від творів автора зареєструвати як об’єкт авторського права не можна. Тому, незважаючи на законодавчу норму про «право на псевдонім», для того, щоб його захистити,  потрібно обрати вірну стратегію.

Захист псевдоніму у межах авторського права

Складаючи заявку щодо реєстрації творів літератури, науки чи мистецтва, окремим рядком зазначається  «псевдонім автора», якщо такий у нього є. Таким чином, подаючи до реєстрації об’єкт своєї творчості, Ви захищаєте і сам псевдонім, під яким таким твір було випущено у світ. По мірі його використання, коли псевдонім стане впізнаваним, Ви зможете забороняти іншим авторам використання тотожного. Крім того, Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг» забороняє реєструвати в якості торгівельної марки прізвища, імена,  псевдоніми  та похідні від них відомих в Україні осіб.  Яскравим прикладом такого захисту став судовий прецидент між співачкою Таїсією Повалій та виробником макаронних  виробів під торговою маркою «Тая», що втратила свою чинність на підставі вказаної правової норми за результатами судової тяганини.

Захист псевдоніму як торгової марки

Такий спосіб захисту є дуже популярним серед представників шоу-бізнесу. Так, зареєстрували свій псевдонім у якості торгової марки такі  українські представники як: Ані Лорак, Тіна Кароль, Аліса Тарабарова, Світлана Тарабарова, Дядя Жора, Лама та ряд інших.

Проте, торгові марки реєструються згідно Міжнародного класифікатора, а тобто потрібно правильно обрати клас, в якому буде доцільно реєструвати псевдонім. Сьогодні поширеною практикою є реєстрація псевдоніму у наступних класах:

–  41 клас МКТП, де містяться послуги, які стосуються видавничої діяльності та послуги у розважальній сфері, такі як: влаштування концертів, створювання видовищ, створювання музичних творів тощо;

-16 клас МКТП, який вміщує в себе сувенірну продукцію , в тому числі друковані видання, картини, журнали, книги тощо як «товар».

Але псевдоніми з високою впізнаваністю, іноді, також реєструють і в інших класах, щоб запобігти псування власної репутації у випадку реєстрації їх псевдоніму як ТМ  третьою особою, для прикладу, щодо миючих засобів, ритуальних послуг і  т.д.

Основною перевагою реєстрації псевдоніму в якості торгової марки є те, що поки що  в Україні такий механізм захисту показав себе як найбільш надійний.

Захист псевдоніму шляхом підписання договору

Вказання псевдоніму у авторському договорі з видавництвом, договорі з звуко записуючою компанією, договору з галереєю тощо – є найпростішим способом його захисту, проте має і найбільше недоліків.  Так, таке підписання відбувається, як правило, вже після тривалих напрацювань автора, що передували підписанню, а отже, існування псевдоніму  на момент створення тих чи інших творів – довести буде дуже важко, а подекуди, і неможливо.  З переваг можна виділити безоплатність або ж низьку вартість такого механізму.

Це основні можливі способи захисту псевдоніму автора. Але, застерігаємо, що жоден з них не спрацює у випадку, якщо таку ж творчу діяльність як Ви захоче здійснювати людина, справжнє ім’я якої збігається з Вашим псевдонімом. В цьому випадку, заборонити таке використання буде дуже важко.

Захищайте свою творчість, в сучасних умовах інформаційного суспільства – це надважливо!